Balans och återhämtning

”Det är inte stress som är farligt, det är bristen på återhämtning som är farligt.” Det är ett citat som vi hört i många olika sammanhang och vi håller med.

För att vi ska ha en hållbar lärarvardag där vi hinner med våra arbetsuppgifter har vi valt att bygga en stabil grund. Vi har valt att:

  1. Ta reda på av chefen vad vi är ålagda att göra.
  2. Därefter planera hur vi ska använda vår förtroendearbetstid.
  3. Planera i god tid vad eleverna ska arbeta med, vilka uppgifter de ska få och vad lektionerna i detalj ska innehålla.
  4. Därutöver är vi noga med att få möjlighet att ta ut den rasten som man enligt lag ska ha efter 5 timmar arbetad tid. Vi är också noga med att ha möjlighet till pauser under dagen.

Det har inte alltid varit så att vi känt att vi hunnit med vårt jobb. I många år har vi sprungit mellan lektioner med andan i halsen och arbetsuppgifterna har hopat sig. Vi har arbetat utan raster och pauser med alldeles för många uppdrag utan att prioritera oss själva. Alltså prioritera oss själva på det sättet att hitta en balans som gör att vi både ska orka och vilja stanna i yrket.

Efter att vi för flera år sedan satte oss ner tillsammans och började sortera vad som ska göras och på vilken tid så hittade vi en balans. En balans mellan höga ambitioner och den tiden som vi som lärare har till vårt förfogande. En balans mellan jobb och fritid.
Detta gör att vi nu känner oss kreativa i vår lärarvardag och  när det tillkommer arbetsuppgifter har vi en dialog med chefen om vilka andra arbetsuppgifter som ska bortprioriteras.

Vi har tips på två poddavsnitt som vi känner var givande då vi själva behövde få perspektiv på den stressade lärartillvaron.

Klicka på länken nedan:
Styrkebyrån, avsnitt #51

”Lena Ovegård är personlig tränare med erfarenhet av att ha klienter med utmattningssyndrom och stress. I veckans avsnitt pratar vi om träning och stress – när är det bra att köra styrka eller pulsträning och när bör man dra i handbromsen?”

En annan podd som ger perspektiv på vår lärartillvaro är Framgångspodden. Ett tankeexperiment som vi gjorde var att fundera på frågan som ställs i ett avsnitt:

Vad hade du fyllt dina dagar med om du hade en miljard kronor?
Vi listade ner våra tankar och mål. Därefter så kände vi att vi äger vår tid. Vi vill själva styra om vi använder vår fritid till att hinna med de läraruppgifterna som inte hinns med eller om vi istället vill lägga vår tid på andra projekt och mål som vi vill uppnå.

Det poddavsnittet hittar ni här, klicka på länken nedan:
Del 1, Bästa Tipsen från 2016

Carolina & Nadia

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *